|  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | 
|  |  | ||||||||||||||
|  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | 
Biografie
Naam: 
    Marjanneke Scholtheis
Geboortedatum: 
    09-02-1978
Nationaliteit: 
    Nederlands
Jeugd: 
    Opgegroeid in Zuidwolde, een dorpje in Drenthe. 
    Het gezin was een echte onderwijsfamilie en bestond uit een  vader, 
    moeder en twee kinderen. Het ouderlijk huis werd verder  bevolkt door allerlei dieren; vogels, vissen, katten en een hond. Wanneer je de  straat uit liep kwam je in de bossen terecht waar je uren kon wandelen. 
    Er werd veel buiten gespeeld, de kinderen leerden zichzelf  te vermaken, er werd veel gelezen en de afstand naar school werd te voet  afgelegd. Een auto had het gezin niet want er werd erg bewust omgegaan met het  milieu en voor werkverkeer voldeed de fiets ook prima! De middelbare school was  in Hoogeveen, een half uurtje fietsen door weer en wind. 
    Na de middelbare school volgde ze, op advies van haar  ouders, de Pabo. 
    Daarna volgde de kunstacademie en een leuke studententijd!
Opleiding: 
    HAVO (Menso Alting College, Hoogeveen)
    PABO (De Eekhorst, Assen)
    KUNSTACADEMIE (Minerva, Groningen)
Specialisatie:
    Schilderen (muurschilderingen en op doek)
    Grafiek (lithografie, etsen, monotype en lino’s)
Na de  academie:
    Marjanneke ging vanuit  Groningen verhuizen naar Zwolle. 
    Een stadje dat wat centraler  in Nederland ligt. De eerste paar maanden waren erg druk omdat er een  groepsexpositie in Duitsland was en een expo bij Unilever in Rotterdam. Verder  werd ze door Lily van der Stokker gevraagd om haar assistent te worden bij het  uitvoeren van muurschilderingen in binnen- en buitenland. Deze periode werd  door Marjanneke gezien als een groot leerproces, een soort stageperiode bij  iemand met een heleboel werkervaring. Er werd veel gereisd naar verschillende  landen, musea en galeries. Maar er kwam een moment dat het niet meer voldoende  was. Het altijd onderweg zijn, en het uitvoeren van muurschilderingen van  iemand anders belemmerden de eigen ontwikkeling. Marjanneke ging les geven en  daarnaast aan de slag met haar eigen werk. In de toekomst hoopt ze een goede  balans te vinden tussen 
    les geven en kunst maken.